Текст: Филип Вучковић (Радио Митровица север). Видео: РТВ Kiss. Фотографије: ПКЦ „Акваријус“.
Париз је у прошлом веку био познат по надметањима ликовних уметника. Салвадор Дали, Пикасо, и многи други данас славни уметници укрштали су четкице на јавним местима (у атељеима, галеријама, клубовима, најчешће кафанама). Управо на једном од таквих надметања, седамдесетих година прошлог века, наш Спиридон Митић је победио славног Салвадора Далија.
Можда они још нису кадри да се пореде са именима каква су одмеравала снаге у Паризу, али концепт дефинитивно јесте исти – сукобити мисао са мишљу, потез са потезом и што је најкрвавије – сујету са сујетом. И тако од 2016. године, када је ова замисао по први пут отелотворена у митровачком Приватном културном центру „Акваријус“.
А многи који су своје прве самосталне покрете направили баш у тим жустрим а опет суптилним борбама, данас су већ признати сликари, дизајнери, графичари, имају већ позамашан број самосталних изложби у земљи и иностранству. Вук Ђурић, Стефан Стевановић, Стефан Ђурђановић…
Ове године одржан је шести по реду циклус Ликовних окршаја. Финални турнир организован је у „Акваријусу“ 12. децембра. Са неким новим младим уметницима који су смогли храбрости и снаге да пред више десетина својих колега и посетилаца покажу своје знање, да оголе себе, да започну истраживање непознатих пространстава уметности.
„Нема лепшег начина него да завршимо годину са једним такмичењем које се битно разликује од свих такмичења која су присутна око нас. Поред свих лоших и неквалитетних садржаја који афирмишу јефтину забаву и шунд, вечерас је велики број људи одабрао да прати ове окршаје, да их посматра, да учествује у њима. И то је охрабрујуће. Наш задатак није само да изграђујемо уметнике, него и публику“, каже за наш радио Миљана Дунђеин, директор ПКЦ „Акваријус“.
Победила је Марија Цветковић, из Зајечара, студенткиња четврте године Факултета уметности. И то није мање важно у овој причи. Поред епитета најбољег младог „Акваријусовог“ уметника за 2023. годину, њој је припала и вредна новчана награда. Искористиће је, каже, за куповину опреме за тетовирање.
„Наравно да нисам очекивала победу“, искрена је Марија и наставља: „Било је заиста напето. Ту су све моје колеге са факултета и пре свега то нисам схватила као такмичење. Мислим да су у суштини пресудиле нијансе. Први пут сам изразила неку своју емоцију, иначе то до сада нисам радила. Ово је први пут да се то десило, просто само је изашло из мене“, каже Марија Цветковић.
Њој су, како истиче, Ликовни окршаји много помогли током студирања.
„У првој години студија сам се по први пут пријавила, у ствари неко други ме је пријавио јер нисам имала довољно храбрости с обзиром на то да сам била тек прва година, и нисам била довољно сигурна у себе. Сада је мало другачије. Свим студентима прве године Факултета уметности бих топло препоручила да се пријаве“, закључује Марија Цветковић.
Марија је била боља од својих колега Анђеле Томић и Стефана Бошкоћевића. Они су већ више пута учествовали у сличним програмима у „Акваријусу“, Стефан је чак имао овде прву самосталну изложбу („Таван“).
Али међу такмичарима су били и троје студената прве године митровичког факултета: Александра Ничић, Анастасија Аксић и Млађан Терентић.
О квалитету радова, одлучивао је стручни жири у саставу: Велимир Матановић, Ненад Тодоровић и Миљана Дунђерин.
„Ово је за мене пре свега једно искуство. Такмичили смо се против старијих и уметника који имају више искуства од нас, али то нас није обесхрабрило да учествујемо и доживимо нова искуства, да испробамо нове технике. Ликовни окршаји за мене представљају одскочну даску која може да нам користи у даљој каријери, по питању наступа пред публиком, ослободили смо се притиска од гужве и људи. Једно заиста лепо искуство, које бих наравно волела да поновим“, изјавила је за Радио Митровица север Александра Ничић, студенткиња прве године графичког дизајна.
„Финале Ликовних окршаја пружило је прилику“, како истиче Миљана Дунђерин, „да видимо шта значи када млади желе да стану једни другима на црту, а да се такмиче у нечему што заиста има вредност. Не можемо за њих да кажемо да су већ велики уметници, нити су овде вечерас настала велика дела, али можемо да кажемо да су они загребли уметност, што и јесте суштина. То је и суштина ликовних окршаја, да поново у чувеним или мање познатим галеријама, биоскопима, позориштима, трговима, буде што више уметности. И што више публике.“